– Linnéuniversitetet är en fantastisk möjlighet!

Annika Åkerblom

– Detta är ett av de mest spännande uppdrag som finns i högskolevärlden just nu, säger Annika Åkerblom tillträdande universitetsdirektör. Bildandet av Linnéuniversitetet är den allra mest intressanta frågan inom högskolevärlden i Sverige just nu.
Formellt tillträder Annika Åkerblom den 1 februari 2010.

Annika Åkerblom kommer närmast från en anställning som förvaltningschef vid Danshögskolan i Stockholm. Danshögskolan är en konstnärlig högskola och Sveriges tredje minsta högskola.
– På en liten högskola passerar nästan alla frågor förvaltningschefen, och det har varit enormt lärorikt, förklarar hon.

Dessförinnan har Annika Åkerblom varit kanslichef vid Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Stockholms universitet, en jättefakultet med en omslutning på över en miljard kronor och cirka 25 000 studenter. Annika har disputerat i ekonomisk historia, och varit lärare och forskare vid Uppsala universitet och Södertörns högskola inom ekonomisk historia, samtidshistoria och genusvetenskap. Som student var Annika även kårpolitiskt aktiv. Sammantaget ger det en bred bakgrund som är värdefull att ha med in i Lnu.

– Ja, jag tycker mig ha mycket att bidra med till Linnéuniversitetet, genom min mångsidiga erfarenhet från kärnverksamhet och administration.

– De flesta frågor man stöter på i rollen som förvaltningschef har jag mött i någon form tidigare, fortsätter hon. Men sammanhangen är olika, liksom förutsättningarna och människorna, och det gör att problemen blir nya.

Vad blir dina första uppgifter vid Lnu?
– För att kunna bidra till universitetets utveckling är det viktigt för mig att skapa en bild av universitetet. Att prata med företrädare för kärnverksamheten om vilka behov och önskemål man har i relation till förvaltningen. 

Hur ser du på förvaltningen?
– Vi är en statligt finansierad högskola i en demokrati. Ett rättssäkert arbetssätt i enlighet med gällande regelverk är A och O för en välfungerande förvaltning, konstaterar Annika Åkerblom.

– Jobbar man i förvaltningen måste man vara ödmjuk för de behov kärnverksamheten har, man måste vara förändringsbenägen och lyhörd.

– Oavsett vilken ort kärnverksamheten finns på ska den adekvat stöd och servicenivå. Det är en självklar utgångspunkt.

Annika Åkerblom berättar att hon planerar att vara ungefär lika mycket i Växjö som i Kalmar.

– Det kan variera lite över tid, men sammantaget kommer det att bli så. Min utgångspunkt är att vara flexibel.

– Jag ska försöka ordna övernattningsmöjligheter på båda orter, fortsätter hon. Till att börja med kommer jag att bo i lägenhet i Växjö, men på sikt vill jag se mig om efter ett annat boende.

– Linnéuniversitetet innebär en fantastisk möjlighet och jättespännande att bidra till att bygga ett nytt universitet med internationell profil och förankring i lokalsamhället.

Uppdaterad: 2009-12-22
Publicerad av: Annika Sand